INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Jan Śpiewak (pierw. Spiwak)      Jan Śpiewak, wizerunek na podstawie fotografii (TŚ).

Jan Śpiewak (pierw. Spiwak)  

 
 
1907-07-18 - 1967-12-22
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Śpiewak Jan, krypt.: j.s., J.S., jap, jasp, Jasp, js, jś, jśp (1908—1967), poeta, tłumacz, krytyk literacki.

Ur. 18 VII jako Jakub Spiwak we wsi Gołaja Pristań koło Chersonia (Ukraina) w rosyjsko-polskiej rodzinie zasymilowanych Żydów, był jedynym dzieckiem Leona Spiwaka (Śpiwaka) (1886—1942), adwokata, i Klary z domu Messer (1882 lub 1887 — 1942), pochodzącej z ubogiej rodziny lwowskiej. Rodzice zostali rozstrzelani przez Niemców 13 X 1942 podczas likwidacji getta w Równem.

Dzieciństwo spędził Ś. w Chersoniu, gdzie uczył się w miejscowej szkole; jego pierwszym językiem był rosyjski. W domu zdobył wiedzę o literaturze rosyjskiej, pobierał lekcje malarstwa i muzyki. Ok. r. 1918 rodzina Ś-a przeniosła się do Lwowa, do babki Ś-a, Katarzyny z Mangolów Messer (1849—1919). Ś. kontynuował tam naukę w miejscowym gimnazjum; języka polskiego uczył go Henryk Biegeleisen. W r. 1926 zdał maturę, po czym w r.n. podjął studia z polonistyki, historii i historii sztuki na UJK. Nawiązał przyjaźnie artystyczne m.in. z Aleksandrem Baumgardtenem, Ignacym Fikiem, Stanisławem Jerzym Lecem, Bolesławem Włodzimierzem Lewickim, Włodzimierzem Lewikiem, Marianem Promińskim i Tadeuszem Węglem (Tymonem Terleckim). Wiosną 1929 poznał Leona Pasternaka; z nim, Lecem, Stanisławem Salzmanem, Edwardem Brecherem, Arturem Rzeczycą (właśc. Abram Buxbaum) i Janem Brzozą (właśc. Józef Wyrobiec) utworzył grupę młodych poetów lewicowych. Jako Jan Śpiewak z Lecem i Salzmanem miał 16 II 1929 swój pierwszy wieczór autorski, zorganizowany we Lwowie w Domu Akademickim im. Andrzeja Potockiego przez skupiające studentów pochodzenia żydowskiego Tow. Akademickie «Zjednoczenie». T.r. debiutował wierszem Południe, w dwudziestym piątym numerze krakowskiego „Kuriera Literacko-Naukowego” (dod. do „Ilustr. Kur. Codz.”), po czym ogłaszał wiersze i recenzje filmowe na łamach „Przeglądu Filmowego i Teatralnego”. Jesienią 1930 z Salzmanem, Lecem, Brecherem i Pasternakiem wziął udział w drugim wieczorze autorskim w sali Inst. Technologicznego we Lwowie. Z inspiracji Komunistycznej Partii Zachodniej Ukrainy założył w lipcu 1931 z Lecem i Pasternakiem miesięcznik „Tryby”’; w jego jedynym numerze opublikował dwa wiersze: List robotnika do poety proletariackiego oraz Wspomnienie. Współpracował z redagowanym przez Aleksandra Dana-Weintrauba dwutygodnikiem literackim „Nowa Kronika”. T.r. w pierwszym numerze lwowskiego „Tygodnia” opublikował wiersz Zdarzenie.

Od r. 1931 kontynuował Ś. studia polonistyczne na Uniw. Warsz. Był członkiem Akademicko-Literackiego Koła, tzw. Akli, będącego ekspozyturą komunistycznej Organizacji Młodzieży Socjalistycznej «Życie». W r. 1932 poznał Władysława Broniewskiego; przyjaźnie poetyckie wiązały go też z Tadeuszem Hollendrem, Władysławem Sebyłą i Stefanem Flukowskim. Współorganizował efemeryczną Asocjację Pisarzy Proletariackich. Od r. 1933 współpracował z dwutygodnikiem „Lewar”; opublikował tu m.in. Wiersze stepowe (1935 nr 19). W r. 1935 w Równem zatrudnił się w biurze adwokackim ojca; utrzymywał wtedy kontakt z twórcami założonej tam przez Czesława Janczarskiego grupy poetyckiej «Wołyń»: Zuzanną Ginczanką, Wacławem Iwaniukiem, Józefem Łobodowskim, Władysławem Milczarkiem i Stefanem Szajdakiem. W Warszawie od t.r. pozostawał w kręgu Józefa Czechowicza; uczestniczył w urządzanych przez niego «czwartkach literackich» i ogłaszał wiersze w lubelskim miesięczniku „Kamena” (Frater scholasticus, 1935 nr 1, Podpływa strumień liści, pieniąc się zielono..., 1936 nr 8—9). W l. 1935—6 publikował również w „Lewym Torze” i „Okolicy Poetów”, a w l. 1937—9 w „Skamandrze”, „Sygnałach”, „Ateneum” i „Pionie”. W r. 1936 otrzymał dyplom magistra filologii polskiej, a w r.n. absolutorium na Wydz. Filozoficznym Uniw. Warsz. Książkowym debiutem Ś-a był tom poetycki Wiersze stepowe (W. 1938), na który złożyły się liryki podejmujące ujętą historiozoficznie problematykę przeszłości i okrucieństw wojny; Teodor Bujnicki („Słowo” 1939 nr 19), Stefan Lichański („Pion” 1939 nr 5) oraz Seweryn Pollak („Sygnały” 1939 nr 60) zgodnie podkreślali dojrzałość artystyczną debiutanta. W l. 1938—9 publikował Ś. wiersze w kolejnym piśmie o obliczu lewicowym, krakowskim miesięczniku „Nasz Wyraz”. W „Czasie” ogłaszał w r. 1938 rozmowy z poetami awangardowymi: Stanisławem Piętakiem (nr 196), Lechem Piwowarem (nr 298) i Julianem Przybosiem (nr 312), a w r. 1939 z Czechowiczem (nr 29); w „Sygnałach” (1939 nr 65) opublikował wywiad z Adamem Ważykiem. Pod koniec maja 1939 wyjechał ponownie do Równego, gdzie zatrudnił się w Domu Kultury jako organizator szkolnych wycieczek krajoznawczych; tam zastał go wybuch drugiej wojny światowej oraz wkroczenie Armii Czerwonej. W grudniu t.r. we Lwowie wziął udział w spotkaniu klubu literackiego polskich, żydowskich i ukraińskich pisarzy Zachodniej Ukrainy, a 17 IX 1940 (jako Jakub Śpiwak) wstąpił tam do Związku Sowieckich Pisarzy Ukrainy. Razem z rodzicami przeniósł się z Równego do Zdołbunowa, skąd w czerwcu 1941, po wybuchu wojny niemiecko-sowieckiej, uciekł na wschód i w Astrachaniu pracował jako robotnik budowlany.

W r. 1946 wrócił Ś. do Polski i zamieszkał w Łodzi, gdzie podjął pracę korektora w Spółdzielni Księgarsko-Wydawniczej «Książka», a następnie redaktora dodatku literackiego dziennika PPR „Głos Robotniczy”. Poznał Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Jana Huszczę, Tadeusza Peipera. W r. 1947 wstąpił do PPR (od r. 1948 PZPR) i ZLP; w r. 1948 został członkiem zarządu oddz. łódzkiego Związku. T.r. poślubił poetkę Annę Kamieńską i w r. 1949 przeniósł się z nią do Warszawy. Wszedł w r. 1949 w skład redakcji miesięcznika „Twórczość”, gdzie do śmierci prowadził dział krytyki poetyckiej. W l. 1950—2 należał do komitetu redakcyjnego „Nowej Kultury”, dla której jako krytyk literacki pisał felietony poetyckie w cyklu „Listy do Polikarpa”. Wiersze oraz przekłady poezji bułgarskiej i rosyjskiej publikował w l. 1946—50 w „Kuźnicy” i „Szpilkach”, a od r. 1948 w „Odrodzeniu”. Utwory z l. 1944—50 oraz cykl Wiersze stepowe zebrał jako Wiersze (W. 1950). Z Pasternakiem opracował dwutomową antologię „Polska poezja satyryczna 1919—1949” (W. 1950), wydaną, lecz wycofaną z rozpowszechniania. Z rysownikiem Karolem Baranieckim opracował dla Biblioteki Satyrycznej MON pięć propagandowych publikacji z satyrycznymi tekstami i rysunkami: Odkrycie Ameryki (W. 1950), W kleszczach dolara (W. 1950), Lokaje Wall Street (W. 1951), Nie pozwolimy! (W. 1951) i Przygważdżamy podżegaczy wojennych (W. 1951). W „Twórczości” opublikował poematy utrzymane w konwencji realizmu socjalistycznego: Warszawa (1951 nr 1) oraz Gdzie człowiek dojrzewa (1952 nr 11). Wspólnie z żoną przetłumaczył z języka rosyjskiego dramaty M. Gorkiego: „Dzieci słońca. Sceny dramatyczne” (wyst. w r. 1949 w Teatrze Polskim w Poznaniu, W. 1952), „Na dnie” (W. 1951, wyst. w r. 1959 w Teatrze Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze) i „Barbarzyńcy” (W. 1952, wyst. w r. 1953 w Teatrze Wybrzeża w Gdańsku) oraz komedie L. Leonowa: „Zwykły człowiek” (wyst. w r. 1950 w Teatrze Ziemi Pomorskiej, Scena w Toruniu, „Liter. Radziecka” 1969 nr 51) i „Dyrektor Morza Kaspijskiego” (niewyd., wyst. w r. 1951 w Teatrze w Świdnicy). Samodzielnie przełożył tekst albumu „Kukryniksy” (W. 1952), z obrazami malarzy radzieckich tej grupy: M. Kuprjanowa, P. Kryłowa, M. Sokołowa. W r. 1952 odwiedził Bułgarię. Jego kolejny tom poetycki Doświadczenia (W. 1953) uznano za «poezję inteligencką» podającą sprawy polityczne jako «problematy intelektu i sumienia» (Lichański). Opracował „Wiersze wybrane” przyjaciół zmarłych w czasie wojny: Ginczanki (W. 1953), Jerzego Kamila Weintrauba (W. 1953) oraz (we współpracy z Pollakiem) Czechowicza (W. 1955). W r. 1955 poznał ks. Jana Twardowskiego, z którym połączyła go długoletnia przyjaźń. Tom Poezje (W. 1955), złożony z wierszy Ś-a z okresu dwudziestu lat oraz nieopublikowanego cyklu Troski i niepokoje zdobył uznanie Michała Głowińskiego, który podkreślał niezależność artystyczną tej poezji. Zapewne w tym czasie (przed r. 1957) napisał Ś. reportaż sceniczny Waryński (niewyd.). W r. 1955 zmienił urzędowo nazwisko na Jan Śpiewak.

Twórczość Ś-a po przełomie politycznym w październiku 1956 otworzył tom wierszy satyrycznych Karuzela (W. 1957), do którego okładkę zaprojektował Jan Młodożeniec. Dedykowany żonie tom wierszy Zielone ptaki (W. 1958) nawiązywał do przeżyć wojennych i odwoływał się do koncepcji słowa inspirowanych poezją W. Chlebnikowa i Czechowicza. Zastosowaną przez Ś-a w Dialogach naiwnych (W. 1960) «krańcowo zintelektualizowaną metaforę» uznał Jacek Trznadel („Nowa Kult.” 1960 nr 44) za «jedno z najwybitniejszych zjawisk we współczesnej naszej twórczości lirycznej». Równocześnie trudnił się Ś. nadal działalnością przekładową i redakcyjną. Opracował „Wybór poezji” M. Lermontowa (W. 1956 I—II), a za przetłumaczony i opracowany z żoną wybór bułgarskiej pieśni ludowej Oj, lesie, lesie zielony (W. 1956) otrzymał w r. 1959 nagrodę bułgarskiego PEN Clubu. Przygotował i opatrzył wstępem antologię „Polska w poezji narodów świata” (W. 1959) oraz „Poezje” bułgarskiej poetki E. Bagriany (W. 1961) i „Wiersze wybrane” Piwowara (W. 1961). Należał do Komitetu Redakcyjnego „Dzieł” Gałczyńskiego w pięciu tomach (W. 1957—60); we współpracy z żoną zebrał i opatrzył przedmową „Wspomnienia o K. I. Gałczyńskim” (W. 1961). Artykuły i recenzje publikował w tym czasie w „Nowych Książkach” (1958—62) i „Współczesności” (1960—2). Od r. 1962 był przewodniczącym Komisji Młodzieżowej Zarządu Głównego ZLP; organizował cykle wieczorów autorskich, wspierał inicjatywy kulturalne Związku Młodzieży Wiejskiej. Był przewodniczącym Komitetu Redakcyjnego wydawanej przez Ludową Spółdzielnię Wydawniczą serii „Biblioteka Poetów XX wieku”. Dn. 10 III 1961 w Kijowie wziął udział w obchodach setnej rocznicy śmierci T. Szewczenki, zorganizowanych przez Ukraińską Akademię Nauk i Związek Pisarzy Ukrainy. Z żoną i Pollakiem dokonał przekładu „Poezji” Chlebnikowa (W. 1963), a z Pollakiem i Piętakiem opracował „Wiersze” Czechowicza (L. 1963). Zainspirowany twórczością Chlebnikowa i G. Apollinaire’a zastosował w tomie wierszy Zstąpienie do krateru (W. 1963) kolejne eksperymenty lingwistyczne. W marcu 1964 podpisał zredagowane z inicjatywy Podstawowej Organizacji Partyjnej oddz. warszawskiego ZLP pismo potępiające tzw. List 34, protestujący przeciw działaniom cenzury. W r. 1965 wydał tom prozy wspomnieniowej Przyjaźnie i animozje (W.), zawierający obraz międzywojennego życia literackiej Warszawy, Lwowa i Równego. W tomie poetyckim Źrenice piasku (W. 1966) zebrał wiersze z l. 1933—63, nawiązujące do przeżyć z okresu Zagłady. Opracował antologię „Młode głosy. Wiersze poetów radzieckich” (W. 1965), a także „Bracia Gawrosza i inne wiersze” C. Smirnowskiego (W. 1966) oraz „Poezje wybrane” (W. 1966) Gałczyńskiego. Cykl felietonów Listy do Polikarpa kontynuował od r. 1966 w „Wiatrakach”, miesięcznym dodatku literackim do „Faktów i Myśli”. Ostatnim tomem wydanym za jego życia był poświęcony żonie zbiór Anna (W. 1967), z poematem tytułowym, uznany przez krytyków za rozrachunek z samym sobą (J. B. Ożóg), «autobiografię cierpień» (M. Sprusiński) i «tom dojrzały, o krystalicznej zwięzłości i czystości» (W. Iwaniuk). Poezja Ś-a pozostała «zjawiskiem osobnym na mapie historii literatury polskiej» (H. Dubyk); wg Eugeniusza Czaplejewicza była to twórczość «mało licząca się ze współczesnymi kierunkami i trendami, za to poszukująca cały czas siebie». Ś. zmarł 22 XII 1967 w Warszawie na chorobę nowotworową, został pochowany 28 XII na cmentarzu Powązkowskim (kw. 2C—1—11). Był odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1967), Złotym Krzyżem Zasługi oraz bułgarskim Orderem Cyryla i Metodego I kl. (1966).

W małżeństwie z Anną Kamieńską (1920—1986) miał Ś. dwóch synów: Jana Leona (1949—1988), dziennikarza, publicystę, pisarza, oraz Pawła (ur. 1951) socjologa, historyka idei, profesora Uniw. Warsz.

W r. 1969 ukazały się pośmiertnie ostatnie wiersze Ś-a w tomie Ugory (W.) oraz przygotowane przez niego Poezje wybrane (W.). Jego szkice poetyckie wybrała i opracowała Kamieńska pt. Pracowite zdziwienia (W. 1971); także w jej opracowaniu z przedmową Sprusińskiego wydano Poezje (W. 1972), a w opracowaniu Sprusińskiego Wybór wierszy (Kr. 1978). Kolejną edycję Narodziny słowa (W. 1979) oraz dwugłos poetycki Kamieńskiej i Ś-a pt. Abyśmy byli (Tor. 2015) przygotował Paweł Śpiewak, a Wybór wierszy (L. 2012) Piotr Matywiecki. Opracowane przez Ś-a z Janem Witanem „Poezje wybrane” Czechowicza ukazały się w r. 1968 (W.), a dokonany przez Ś-a i Kamieńską przekład poezji Chlebnikowa „Włamanie do wszechświata” w r. 1972 (Kr.).

Lec poświęcił Ś-owi fraszkę „Do przyjaciela” (Przyjaźnie i animozje), a Pollak wiersz Na śmierć Jana Śpiewaka („Bezsenność”, W. 1974). Ś. był bohaterem licznych wierszy Kamieńskiej, zwłaszcza z tomu „Biały rękopis” (W. 1970). W Świdwinie (woj. zachodniopomorskie) odbywa się od r. 1970 Konkurs Poetycki im. Ś-a (od r. 2005 Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Ś-a i Anny Kamieńskiej).

 

Bartelski L. M., Polscy pisarze współcześni, W. 1965; Literatura pol. Enc., II; Nowy Korbut (Słown. Pisarzy), III; PSB (Pasternak Leon, Rzeczyca Artur); Roczn. Liter. za r. 1968; Współcz. pol. pisarze, VIII; — Bandrowska-Wróblewska J., Nota biograficzna, w: Śpiewak J., Poezje wybrane, W. 1969 (fot.); Biernacka B., Jesteśmy lękami unerwionymi, „Wiatraki” 1968 nr 2; Brzoza J., Moje przygody literackie, Kat. 1967; Budrecki L., Wśród książek, „Twórczość” 1952 nr 12; Bujnicki T., Ach poeci!, „Słowo” 1939 nr 19; Chłosta J., Polskie życie literackie we Lwowie w latach 1939—1941 w świetle oficjalnej prasy polskojęzycznej, Olsztyn 2000; Chojnowski Z., Ku tajemnicy. Szkice o poezji po 1956, Olsztyn 2003; Czaplejewicz E., Poetyckie znaki Zodiaku, „Poezja” 1978 nr 10; Dolecki Z., Śpiewak Jan, „Słowo Powsz.” 1983 nr 7; Drozdowski B. i in., Sekcja, „Poezja” 1986 nr 1—2; Dubyk H., Pogłosy „szkoły ukraińskiej” w literaturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego (mszp. rozprawy doktorskiej z r. 2011 w Arch. Uniw. Kard. S. Wyszyńskiego w W.); Fik, Kultura po Jałcie; Głowiński M., Poeta obrazu, „Twórczość” 1956 nr 6; Gralewski W., Łzą i atramentem, „Poezja” 1968 nr 6 (błędne informacje o miejscu ur.); tenże, Śmierć poety, „Kamena” 1968 nr 3; Istner F., Młodość poety, „Now. Kur.” (Tel Awiw) 1974 nr 58, 64; Kiec I., Zuzanna Ginczanka. Życie i twórczość, P. 1999; Kośka L., Lec. Autobiografia słowa, W. 2015; Kozarynowa Z., Portret własny poety, „Wiadomości” (Londyn) 1965 nr 50; Kuncewicz P., Poezji znamiona czasu, „Współczesność” 1968 nr 2; Lewandowska A., Narodziny słowa i życia, „Mies. Liter.” 1980 nr 6; Lichański S., Nowe poezje, „Pion” 1939 nr 5; tenże, Plon doświadczeń, w: tenże, Literatura i krytyka, W. 1956; Matywiecki P., Poeta rzeczywistości, „Tyg. Kult.” 1979 nr 27; tenże, Wyobraźnia i głód, tamże 1980 nr 2; Nowak T., Poezja plemienna, „Tyg. Kult.” 1966 nr 41; Ordan J. L., Jan Śpiewak, poeta pokorny, „Pomorze” 1968 nr 3; Ożóg J. B., Ostatni tomik, „Tyg. Kult.” 1968 nr 26; Piekarski I., Stanisław Salzman — gawęda tragiczna. Lwowski esej środowiskowy, „Teksty Drugie” 2007 nr 5; Pollak S., W poszukiwaniu straconego czasu, „Sygnały” 1939 nr 60; Rokicki K., Literaci. Relacje między literatami a władzami PRL w latach 1956—1970, W. 2011; Sprusiński M., Pamięć, która nie przebacza, „Twórczość” 1968 nr 5; Szymański W. P., Życia własnego przechodzień, tamże 1966 nr 12; Śpiewak J., Wstęp, w: Poezje wybrane, W. 1969 (fot.); Trznadel J., Dobra poezja, „Nowa Kult.” 1960 nr 44; tenże, Kolaboranci. Tadeusz Boy-Żeleński i grupa komunistycznych pisarzy we Lwowie 1939—1941, Komorów 1998; Wielopolski W., Jestem przeszłością siebie — o poetyckich i biograficznych perypetiach Jana Śpiewaka, „Kresy” 1995 nr 2; Wojciechowski T., Zagłada polskich elit przez okupantów, „Solidarność Mpol. Serwis Inform.” 2010 nr 2—3; — Huszcza J., Janek, „Osnowa” 1967/8 nr jesienno-zimowy s. 111—13; Iwaniuk W., Pożegnanie z awangardą, „Kultura” (Paryż) 1968 nr 6—7; Iwaszkiewicz J., Przemówienie [...] nad grobem Jana Śpiewaka, „Twórczość” 1968 nr 2; Kamieńska A., Notatnik 1965—72, P. 1982; taż, Notatnik 1973—9, P. 1987; Myślę, że jestem. Portrety wielokrotne. Wspomnienia i szkice o Stanisławie Jerzym Lecu, Oprac. W. Leopold, Kr. 1974 (fot.); Ożóg J. B., Wspomnienie o Janie Śpiewaku, „Tyg. Kult.” 1968 nr 51—52; Spotkania z Czechowiczem. Wspomnienia i szkice, Oprac. S. Pollak, L. 1971; Śpiewak P., Księga nad księgami. Midrasze, Kr. 2004 s. 154—8; — „Kultura” 1965 nr 48; — Nekrologi z r. 1967: „Dzien. Lud.” nr 305, „Kultura” nr 53 (fot.), „Trybuna Ludu” nr 355, 356, „Życie Warszawy” nr 304/305; — Mater. Red. PSB: Wydruk fot. rodziców Ś-a ze strony internetowej www.geni.com/people/Klara Spiwak/Leon Spiwak; — Informacje syna, Pawła Śpiewaka z W.

 

Mirosław Wójcik

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

krytyka literacka, Związek Literatów Polskich, okupacja sowiecka, tłumaczenia z rosyjskiego, Polska Partia Robotnicza, Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, czasopismo "Czas" (Kraków, dziennik), studia historyczne, propaganda komunistyczna, praca redaktorska, wspomnienia osobiste, utrata rodziców w getcie, ojciec - adwokat, czasopismo "Twórczość", czasopismo "Ateneum", krąg Józefa Czechowicza, czasopismo "Nowa Kultura", twórczość felietonowa, żona - poetka, śmierć na chorobę nowotworową, czasopismo "Odrodzenie" (tygodnik), czasopismo "Nowe Książki" (dwutygodnik), Order Odrodzenia Polski (PRL, krzyż kawalerski), syn - pisarz, czasopismo "Skamander" (miesięcznik), czasopismo "Pion" (tygodnik), Uniwersytet we Lwowie II RP, Uniwersytet Warszawski (1931-1939), Związek Sowieckich Pisarzy Ukrainy, pochodzenie ze zasymiliowanej rodziny żydowskiej, syn - dziennikarz, praca korektora, powrót do zajętej przez Sowietów Polski, czasopismo "Kamena", bohater utworów literackich, twórczość poetycka (zmarli 1951-2000), syn - profesor UW, recenzje filmowe, czasopismo "Kurier Literacko-Naukowy" (dodatek do IKC), Organizacja Młodzieży Socjalistycznej "Życie", Cmentarz Powązkowski w Warszawie - zm. 1951-1975, realizm socjalistyczny, czasopismo "Lewar", czasopismo "Sygnały", dzieci - 2 synów (osób zm. 1951-2000), syn - socjolog, wiersze satyryczne, twórczość przekładowa (zmarli od 1951), Złoty Krzyż Zasługi PRL, praca robotnika budowlanego, studia polonistyczne, tłumaczenia z bułgarskiego, brak rodziny (osoby zm. od 1951), czasopismo "Współczesność", gimnazjum we Lwowie XX w.
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Chmura tagów

 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Wojciech Jerzy Has

1925-04-01 - 2000-10-03
reżyser filmowy
 

Wanda Jakubowska

1907-10-10 - 1998-02-25
reżyser filmowy
 

Ludwik Darowski

1881-08-11 - 1948-11-15
działacz socjalistyczny
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Krystyna Krahelska

1914-03-24 - 1944-08-02
etnograf
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.